De aandelenemissie van Dataplace via Internet is uiteindelijk financieel geen succes geworden. Inschrijving op de 18.500 aandelen was alleen mogelijk via Internet. Uiteindelijk werd de emissie slechts voor 39 procent volgeboekt.
Hoewel dit financieel geen succes is zegt het Internet-bedrijf dat het vanuit marketingoogpunt tevreden is over de gang van zaken. Het feit dat het bedrijf als eerste in Nederland aan virtuele aandelenuitgifte deed, heeft veel nieuwe contacten opgeleverd. Ook heeft Dataplace in de praktijk het gebruik van een beveiligde databank kunnen testen en nieuwe contacten kunnen leggen. Wel concludeert het management dat in Nederland, in tegenstelling tot de Verenigde Staten en Groot-Brittannië, financieel gezien nog geen belangstelling bestaat voor deze wijze van investeren. Dit wordt veroorzaakt doordat de investeerder het eigenlijk van toekomstige dividenden moet hebben, terwijl de aandelen op dit moment niet of nauwelijks via Internet verhandelbaar zijn.
streamer:
Dat het bedrijf als eerste in Nederland aan virtuele aandelenuitgifte deed, heeft veel nieuwe contacten opgeleverd.