Continentaal Europa ligt met telebankieren ver achter op Engeland en de VS, zo blijkt uit onderzoek van automatiseerder Logica. Vooral in Duitsland is de markt onderontwikkeld. Nieuwe, onverwachte concurrenten maken zich op om hiervan te profiteren.
Logica beoordeelt het klimaat voor telebankieren op grond van zeven factoren, waaronder regulering, service en de bereidheid om daarvoor te betalen, en de economische toestand. Engeland scoort het hoogst, maar Nederland doet het ook niet slecht. De managementcultuur van ‘doeners’ en ‘ondernemers’ is een pre, net als de micro-economische toestand en de bereidheid noviteiten een kans te geven.
Deregulering, de euro en technische ontwikkelingen maken de Europese markt aantrekkelijk voor nieuwkomers in de financiële dienstverlening. Die treffen een sector geplaagd door hoge kosten, weinig kennis van de behoeften van de klant en risicomijdend gedrag. De concurrentie komt niet alleen van niet-Europese banken. Ieder bedrijf dat zijn klanten goed kent heeft een voorsprong op de traditionele bank. Volgens de onderzoekers houdt binnen vijf jaar 20 tot 30 procent van de klanten geen rekening meer met landsgrenzen bij financiële dienstverlening: een potentiële markt van 250 miljoen consumenten.