Aan de marginale rol die Silicon Graphics (SGI) speelt op de markt voor commerciële gegevensverwerking moet een eind komen. Het huidige marktaandeel van 6 procent moet jaarlijks met 2 procent toenemen. Paul Nerger moet het gevecht aan met ondermeer HP, IBM en Sun.
SGI veroverde in de markt voor commerciële gegevensverwerking in vier jaar een aandeel van 6 procent. Dat staat voor tweehonderd miljoen dollar omzet. Volgens Nerger wil SGI in deze markt met 35 procent per jaar groeien.
Het aandeel in het graphics-segment is in vijftien jaar gegroeid naar 85 procent. Omdat verdere groei nauwelijks mogelijk is, besloot SGI ook op andere gebieden actief te worden. Het samengaan met Gray leverde in delow-end supercomputer-markt een aandeel van 40 procent op, en in het hogere segment 38 procent; goed voor een tweede plaats. Om meer uit deze markt te halen, ontwikkelt SGI applicaties, maar ook hier zijn de groeimogelijkheden beperkt. Dankzij de kennis vangraphics en supercomputers kan SGI oplossingen voor commerciële dataverwerking realiseren. Bovendien is het een server-markt, en SGI haalt zo’n 55 procent van de omzet uit de verkoop van servers.
SGI heeft inmiddels applicaties ontwikkeld als erp, cdm (complex data management), en beslissings- en klantondersteuning. Het richt zich vooral op de industrie, telecommunicatiebedrijven en de overheid. De oplossingen zijn gericht op het opvragen en zoeken van informatie.
Volgens Nerger wordt Internet steeds sneller een infrastructuur. Alles wat SGI bouwt is daarom voorbereid op Internet, intranet en extranet. Als steeds grotere beperkende factor ziet hij de ‘menselijke bandbreedte’. "Mensen kunnen zoveel data niet aan. Met grafische technieken proberen we de menselijke bandbreedte zoveel mogelijk te verhogen.