Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Internet-gebruik Nederland onderzocht

22 mei 1997 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

De gemiddelde Nederlandse Internet-gebruiker is ongeveer 38 uur per maand op het net ingelogd. Zakelijke gebruikers zij met gemiddeld 45 uur langer online dan privé-gebruikers (33 uur).

Ruim 67 procent van alle gebruikers logt vanuit huis in; 24 procent doet dit vanuit het bedrijf en 7 procent vanuit een opleiding. Dit blijkt uit onderzoek van Multiscope Marketing Services, waarin een groot aantal zaken over het gebruik van Internet in Nederland onderzocht is.
De ‘gemiddelde’ Internet-PC is een Pentium-systeem (76 procent) met 9-16 MB geheugen (38 procent), een harde schijf groter dan 1 GB (66 procent), een 15 inch monitor (36,4 procent), een 28K8 modem (47,9 procent), een CD-Rom speler (87 procent) en een geluidskaart (83,6 procent). Bijna altijd gebruikt men een Windows-besturingssysteem (91,5 procent). Hierbij is Windows 95 duidelijk favoriet.
Populairste browser is nog steeds Netscape (62 procent), maar Microsofts Internet Explorer is in een half jaar tijd gestegen van een marktaandeel van 25 procent naar 37 procent. Meest gebruikte e-mail-pakket is Eudora (23 procent), terwijl WS_FTP koploper is bij de FTP-pakketten (43 procent). Voor Usenet wordt vooral Free Agent (20 procent) gebruikt. Wel zou er een trend waarneembaar zijn om al deze taken af te handelen met de browser.
De modale Internet-gebruiker is nog altijd – maar er zou een langzame verschuiving waarneembaar zijn – een jonge, hoog opgeleide man met een bovenmodaal inkomen. Het percentage vrouwen op Internet is in een half jaar verdubbeld tot 8 procent. Wat de invloed op traditionele media betreft, zegt 48 procent van de respondenten daarvan minder gebruik te maken sinds men Internet-toegang heeft. Met name de televisie (78 procent kijkt minder TV) moet het ontgelden.
Zo’n 34 procent van alle Internet-gebruikers heeft wel eens iets online gekocht. Met name standaard-producten als CD’s, CD-Rom’s, boeken en hard- en software zijn populair. Voor meer informatie:http://multiscope.horizon.nl/intmedia/.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Fred Streefland
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs