Verzekeringsmaatschappij Zürich Nederland brengt zijn automatisering onder bij Origin. Met het vijfjarig contract is zo’n honderd miljoen gulden gemoeid. De uitbesteding is opgesplitst in vier brokken, waarbij de bijna vijftig automatiseringsmedewerkers van Zürich in fases overstappen naar Origin.
De Zürich Verzekeringsgroep behoort tot de top tien van internationale verzekeraars. Kenmerkend voor financiële instellingen is dat ze de automatisering in eigen hand willen houden. Zürich Nederland heeft hiermee gebroken door voor uitbesteding te kiezen.
De verzekeraar wilde haar automatisering niet direct maar gefaseerd de deur uit doen. De oplossing van Origin sprak Zürich het meeste aan. Het is een gezamenlijke aanpak waarbij de huidige automatisering in vier stukken is ingedeeld. De IT-medewerkers van Zürich zijn over de stukken verdeeld, aangevuld met een aantal IT’ers van Origin. Wanneer een brok gereed is, wordt het definitief overgeplaatst naar Origin. Het IT-bedrijf betaalt vervolgens de loonkosten van de ex-Zürich-medewerkers in deze periode terug aan de verzekeraar. Beide partijen verwachten zo efficiënter te kunnen werken dan bij het traditionele uitbesteden in één keer.