Aan externe automatiseerders gaf de rijksoverheid vorig jaar 407 miljoen gulden uit. Dat is liefst 56 procent van de totale uitgaven aan van buitenaf ingehuurd personeel. Automatiseerders kostten de overheid bijna vijf keer zo veel als bijvoorbeeld gewone uitzendkrachten.
Mensen en management in de rijksdienst 1997, die het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft verricht. Externe automatiseerders worden vaak ingeschakeld als de benodigde kennis bij de overheid ontbreekt of als incidenteel gebrek is aan de juiste mensen. De kosten daarvan worden vrij hoog genoemd. De ontwikkelingen gaan echter zo snel dat de overheid ze moeilijk kan bijhouden. Het is te duur om alle deskundigheden in huis te hebben; het gaat om veel specialisaties en vakgebieden waarop een beperkt beroep wordt gedaan. Daarnaast heeft de overheid de laatste jaren beperkt nieuwe mensen aangetrokken; ze zou vers bloed en nieuwe kennis missen.
Op gebied van de informatievoorziening en automatisering bestaan legio activiteiten waarvoor externe capaciteit wordt ingeroepen. Bij de voorgenomen vervanging van een telefooncentrale adviseert al snel een telecommunicatie-expert. Uitbesteding vindt plaats bij ondermeer geautomatiseerde administratieve en boekhoudkundige werkzaamheden, en software-onderhoud en systeemaanpassingen. Deskundigheid wordt ingehuurd voor ontwikkeling, begeleiding, implementatie en beheer van informatiesystemen. Onderzoek naar nieuwe informatiestructuren wordt vaak uitbesteed.
Bij sommige ministeries vallen de informatievoorziening en automatisering niet meer onder de kernactiviteiten. Expertise op gebied van netwerkbeheer en beveiliging wordt vaak extern gekocht. Ook voor grote projecten, zoals de overgang naar één systeem voor een heel ministerie, wordt externe begeleiding ingehuurd. Ministeries doen ook een beroep op externe IT’ers bij de doorlichting van de informatiestructuur en -voorziening en de daaruit voortvloeiende aanpassing van geautomatiseerde systemen.