Liefst 93 procent van de kantoorwerkers gaat met plezier naar het werk. De kwaliteit van hardware en software speelt daar een grote rol in, maar ‘de inhoud van het werk’, ‘interne communicatie’ en ‘leuke collega’s’ zijn crucialere factoren. Dit blijkt uit een onderzoek dat de RAI liet doen naar het arbeidsplezier onder kantoorwerkers.
Na ‘kwaliteit van hardware en software’ volgen ‘afwisseling van het werk’, ‘waardering voor het werk’, ‘mate van zelfstandigheid’, ‘kwaliteit van het meubilair’, ‘automatisering’ en ‘bureaucratisch gehalte’. De RAI, die de onderzoeksresultaten presenteerde aan de vooravond van de Efficiency Beurs 97 (29 september – 3 oktober), liet ruim driehonderd kantoorwerkers ondervragen.
Ondanks de hoge score van ‘arbeidsplezier’ omschrijft 32 procent van alle ondervraagden de efficiëntie op het werk als ‘niet zo goed’, terwijl 5 procent het ‘helemaal niet goed’ vindt. 56 Procent van de ondervraagden vindt dat de doelmatigheid op het kantoor het predikaat ‘goed’ verdient, en 7 procent geeft als oordeel ‘zeer goed’.
Directeuren hebben over het algemeen een positiever beeld van de efficiëntie dan met name het middenkader. Van de laatste groep vindt 44 procent dat de efficiëntie beter kan, terwijl slechts 18 procent van de directeuren deze mening onderschrijft. Van de overige (niet leidinggevende) medewerkers vindt 33 procent dat er doelmatiger kan worden gewerkt.
De kantoorwerkers vinden dat efficiënt werken veel meer behelst dan goede automatisering. Degenen die de efficiëntie onvoldoende vinden, klagen vooral over gebrekkige interne communicatie. Verder klagen ze vaak over bureaucratie. Daardoor is de besluitvorming traag of onduidelijk. Slechte automatisering komt in dit klachtenrijtje in de middenmoot voor. Ook degenen die de efficiëntie prima vinden, noemen interne communicatie als de belangrijkste factor. Goede kantoorautomatisering en beschikken over de benodigde apparatuur en artikelen worden als tweede succesfactor ervaren.