Nederlandse ondernemingen besteden in 1997 vijf procent van hun IT-budget aan Internet-toepassingen. De helft van de bedrijven verwacht dat het investeringsbedrag de komende jaren zal toenemen.
Zestig procent van de Nederlandse bedrijven gebruikt een intranet voor de interne communicatie tussen hun vestigingen. Een op de vijf grote bedrijven heeft een extranet-verbinding met grote klanten en leveranciers, 25 procent is van plan dat in het komende jaar te gaan doen.
Deze cijfers komen uit een onderzoek onder de duizend grootste Europese ondernemingen dat in juli 1997 is verricht door onderzoeksbureau Metrica in opdracht van Tandem Computers. Nederland neemt qua investeringen in Internet-activiteiten een plaats in de middenmoot in. Ondernemers in Duitsland en Frankrijk investeren aanzienlijk meer . Telecommunicatiebedrijven in Europa investeren tot elf keer meer in commerciële Internet-toepassingen dan banken en andere financiële instellingen. Bijna de helft van de financiële instellingen gaat de komende jaren "veel meer" investeren in Internet.
Vier op de vijf telecom-bedrijven bieden nu al intranet-diensten aan. In de detailhandel doet de helft van de ondernemingen dat. Die achterstand zal naar verwachting snel worden goedgemaakt: precies de helft van de grote warenhuizen en winkelketens die nu nog niet met een extranet werkt, begint daar de komende twaalf maanden aan. 42 Procent van de grote detaillisten denkt halverwege volgend jaar op de markt te komen met commerciële diensten, meer dan de helft van de banken en financiële ondernemingen biedt dan virtuele bankdiensten aan.