"Binnen nu en veertien dagen moeten de eerste nieuwe Commodore-systemen uit onze fabriek komen", zegt president-directeur Frans Hetzenauer van Tulip Computer. Het merk Commodore moet al op korte termijn bijdragen aan de resultaten. In 2000 verwacht de nieuwe eigenaar zelfs een omzetbijdrage van circa 30 procent uit de thuiscomputers.
"Hoewel de directe IT-omgeving de duikvlucht van de winkelketen nauwlettend heeft gevolgd, biedt de merknaam in de consumentenmarkt nog voldoende potentieel. Bijkomend effect van de herintroductie van Commodore is dat wij onze professionele Tulip systemen nu nog beter in de zakelijke markt kunnen positioneren."
Hetzenauer wil niets zeggen over de prijs die voor de merknaam en de producten van Commodore is betaald. Insiders menen te weten dat hiervoor nooit de volledig onderhands geplaatste emissie van 21,5 miljoen gulden is aangewend. Ook de recente uitbreiding van het garantievermogen van 25 miljoen middels een AA-krediet door de nationale investeringsbank is niet aangesproken. De Tulip-topman zegt de beleggers niet te kennen en benadrukt dat deze ook niet op de voorgrond willen treden; niemand heeft meer dan een 5 procents-belang genomen.
Hetzenauer verwacht dat Tulip dit jaar eenbreak-even resultaat kan tonen, na een moeilijk eerste halfjaar met een operationeel verlies van 6,8 miljoen gulden bij een omzet van 222 miljoen. Hetzenauers positieve verwachtingen voor zowel Commodore als Tulip stoelen op enkele kenteringen in de bedrijfsstrategie. Met de moderne productiefaciliteiten in Rosmalen kan Tulip productenbuild to order samenstellen en binnen 48 uur leveren. Dit moet een eind maken aan de voorraadproblemen en de afwaardering van voorraden.