Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Gebruikers ontevreden over ‘after sales’

15 december 1997 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

De markt toont zich redelijk tevreden over de dienstverlening van IT-bedrijven. Uitgedrukt in rapportcijfers is de gemiddelde score 7,3. Slechts een enkeling (4 procent) geeft een onvoldoende. Dit blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door Heliview in samenwerking met branchevereniging Fenit.

Heliview ondervroeg bijna 1800 zakelijke eindgebruikers over de relatie met hun vaste IT-dienstverlener. Zo’n 40 procent waardeert de samenwerking met het rapportcijfer 8. Een 7 geeft 31 procent en 10 procent deelt een 9 of een 10 uit. Van de ondervraagden komt 16 procent niet verder dan een zes of lager.
De oorzaak van de ontevredenheid ligt meestal niet aan de kwaliteit van geleverde producten (hardware/software) en specifieke diensten, maar aan de dienstverlening. Vooral deafter sales schiet regelmatig tekort. Men vindt de ondersteuning vaak onvoldoende. IT-bedrijven verhelpen storingen slecht of langzaam en komen afspraken niet na. Dienstverleners denken niet mee en responstijden zijn te lang. Ook ergeren gebruikers zich aan te lange levertijden, slechte bereikbaarheid en klantonvriendelijkheid. Hoe meer een leverancier dit soort dienstverlenende taken onder de knie heeft, hoe hoger het rapportcijfer, zo constateert Heliview.
De non-profit sector heeft de hoogste waardering (8,2) voor IT-dienstverleners. Een lager gemiddelde geldt voor de zakelijke dienstverlening (6,9) en de IT-bestedingsklasse ‘vijfhonderdduizend tot één miljoen gulden per jaar’ (6,5). Gemiddeld tonen de respondenten zich het meest tevreden over de correctheid van de medewerkers (7,7). Op de tweede en derde plaats komen de duidelijkheid van offertes (7,6) en de deskundigheid van de medewerkers (7,6).
Van de respondenten zou 80 procent in de toekomst dezelfde IT-leverancier kiezen. Ruim 10 procent kiest een ander. Bijna driekwart zal het automatiseringsbedrijf, indien dat ter sprake komt, aanbevelen bij relaties. De kwaliteit van de Nederlandse IT-sector wordt lager (7,0) ingeschaald dan de eigen leverancier (7,3).

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    De noodzaak van OT-cybersecurity en de...

    ‘Wat je niet weet, kan het meeste zeer doen’ De Europese Unie scherpt de cyberwetgeving stevig aan. Met de nieuwe...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Europa, laat je niet opnieuw gijzelen door technologie

    Overname
    Innovatie & Transformatie

    Kort: ChatGPT maakt zich er te gemakkelijk vanaf, grote overname Vertiv (en meer)

    Data & AI

    Banken zetten in op ai-agenten, maar echte doorbraak blijft uit

    Innovatie & Transformatie

    EZ ondersteunt 11 onderzoeksprojecten met 105 miljoen euro

    OpenAI gat in hand
    Data & AI

    Is OpenAI het gat in Microsofts hand?

    Innovatie & Transformatie

    IFS toont kracht van industriële ai met partnerschappen en praktijkcases

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs