De Nederlandse Internet-aanbieder World Online wil ook in andere Europese landen fors expanderen. De aandeelhouders hebben ongeveer honderd miljoen dollar beschikbaar gesteld om in binnen- en buitenland kleinere access providers over te nemen.
De komende maanden zal World Online enkele acquisities aankondigen. Het heeft al een principe-akkoord bereikt met een Belgische partij, maar wil pas de naam noemen als hetdue diligence boekenonderzoek positief is afgerond. Ook in Duitsland en Engeland verkeren de onderhandelingen over overnames in de eindfase.
Nina Brink, oprichter van World Online Nederland en sinds kort algemeen directeur van de internationale World Online-poot, wil met agressieve marketingcampagnes en een sterk merkenbeleid de Europese markt veroveren. Behalve de eerdergenoemde drie landen staan ook Frankrijk, Italië, Spanje en Scandinavië op de verlanglijst.
Doel is eind dit jaar 250 duizend betalende abonnees te hebben. Brink laat zich financieel bijstaan door Credit Suisse First Boston. Deze moet ook een beursgang in de VS en Europa voorbereiden. World Online wil in ieder geval een notering aan de Nasdaq te New York.
Naast een eigen netwerk om snelle Internet-toegang te bieden, zoekt World Online het ook in inhoud. Belangrijke ingrediënten zijn muziek en show. Brink wil zowel eigen inhoud als exclusieve overeenkomsten met belangrijke spelers uit de muziek- en filmindustrie. Michael Schulhof, ex-directeur van Sony America en de film- en muziekdivisie van Sony, moet daarbij helpen. Deze grote investeerder gaat alschairman of the board een actieve rol bij World Online spelen. Het is bedoeling dat Schulhof meer gaat doen dan een gemiddelde commissaris in Nederland. Naar Amerikaans voorbeeld gaat hij World Online uitbouwen naar een media-bedrijf.
Andere belangrijke inkomstenbronnen moeten Internet-telefonie en videovergaderen worden. World Online bedient zowel zakelijke klanten als consumenten.