Lex van Alphen is terug bij K+V Van Alphen informatiesystemen om als tijdelijk directeur het puin te ruimen dat daar sinds zijn vertrek medio vorig jaar was ontstaan. Wim Hoekstra, die Van Alphen had opgevolgd toen deze de K+V Van Alphen IT-Groep was gaan leiden, hoeft na half maart niet meer terug te komen.
Volgens oprichter Van Alphen heeft zijn bedrijf vorig jaar een verlies geleden van ongeveer een half miljoen gulden. Onlangs liet het bedrijf nog weten een ‘bescheiden’ winst te hebben gemaakt. Ook wilde men doen geloven dat ernstige problemen met het systeem voor sociale diensten verleden tijd waren. Dat is volgens Van Alphen niet het geval. "Er werd geleefd alsof er niets aan de hand was. We kregen in 1996 te kampen met taaie problemen, waar we niet goed uitkwamen. Van de noodmaatregelen die we toen namen hebben we nu de naweeën. Het wordt beter, alleen niet in het tempo dat we hadden gedacht. Het uitkeringengedeelte is vernieuwd en wordt nu in porties uitgeleverd. Ons eerste doel is weer tevreden klanten te krijgen."
Wegens ontevredenheid weigerde een aantal cliënten de rekening te voldoen, zo blijkt uit een nog door Hoekstra ondertekende brief, waarin afnemers van de situatie op de hoogte worden gesteld. Daarin staat verder dat de voor eind maart geplande ‘klantendag’ niet doorgaat. Naast het schrappen van volgens Van Alphen ongepaste festiviteiten moet ook het inhuren van minder externe krachten ertoe bijdragen dat de financiën weer op orde komen. Verder zijn maatregelen van organisatorische aard genomen.
Van Alphen, volgens wie de situatie ‘niet rampzalig’ is, zegt dat er op zich winstgevende bedrijfsonderdelen zijn, waar ook de opdrachtenportefeuille genoeg gevuld is, maar daarmee werd niet adequaat omgegaan. De vaststelling dat de vorig jaar aangestelde leiding geen gelukkige keuze is geweest, wil hij schoorvoetend onderschrijven. "Maar we zijn er in goed overleg uitgekomen, dus ik ga daarover naar buiten geen wilde dingen zeggen." Hoekstra was niet bereikbaar voor commentaar.