CMG werkt na de acties met ballontochten aan bijstelling van zijn imago, aldus communicatiemanager Helen Hosman. "De snelle acties gaven een inconsistent beeld van ons bedrijf." In de nieuwe wervingscampagnes vormt het blauwe pak de kern.
CMG is winnaar van de Gouden Hengel 1998, de prijs voor de onderneming met de meeste aantrekkingskracht op de arbeidsmarkt. Volgens recent marktonderzoek is het de meest gewilde werkgever onder studenten en professionals. Bovendien wil 25 procent van de automatiseerders die een andere baan zoekt, verhuizen naar CMG.
Het bedrijf spendeert jaarlijks miljoenen guldens aan spraakmakende wervingscampagnes. De nieuwe wervingscampagne is ‘anders’. "We plaatsen geen losse advertenties meer, maar voeren een campagne", aldus directeur Kees Weug van CMG-diensten. De campagne moet CMG als werkgever profileren. De specialiteiten staan niet langer centraal en de functie waarvoor geworven wordt is met kleine letters weergegeven. De blauwe pakken spelen een grote rol. De werknemers zijn gekleed in blauwgrijze pakken. Combinaties zijn taboe. "Onze kledingvoorschriften vormen het thema. Deze regels symboliseren de gedragscode en verzorgdheid van het bedrijf."
De spilfunctie van het blauwe pak is een reactie op de eerdere stuntacties. "Deze snelle acties veroorzaakten een inconsistent beeld van CMG", zegt Hosman. "We moeten onze stijl correct weergeven." Opvallend is dat daarbij de pakken centraal staan. CMG is volgens enkelen arrogant, saai en formeel. Het blauwe pak kan volgens de marketing-strategen relativerend werken. CMG kan er zelfspot mee bedrijven. "En daardoor kom je sympathieker over", meldt de toelichting. CMG is inmiddels gestopt met de veelgehoorde radiocampagnes. "We waren dominant aanwezig op de radio. De irritatiefactor is dan groot. Daar moeten we rekening mee houden", licht Weug toe.