Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Pleidooi voor imago-campagne IT-branche

25 februari 1998 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Gedurende een seminar van Blauw Marktonderzoek in Rotterdam pleitten diverse sprekers voor een samenwerking tussen bedrijven uit de IT-branche om het imago van de IT te verbeteren. De bedrijfstak moet gezamenlijk naar buiten treden en duidelijk maken wat de automatisering te bieden heeft voor werknemers.

Volgens professor Cees van Riel van de Erasmus Universiteit biedt zo’n samenwerking veel voordelen. "Zo kan de IT zich aantrekkelijker maken ten opzicht van concurrerende takken als de bankwereld. Bovendien levert het kostenbesparingen op en ontstaan er garanties voor de kwaliteit van de banen." Van Riel stelt dat de functies in de IT vaak te onduidelijk zijn omschreven, waardoor de kandidaat niet weet wat de inhoud van de baan is. IT-bedrijven moeten een consistent beleid voeren. "Ze moeten niet bij elke orkaan mensen eruit gooien en op mooie dagen de sluizen weer openzetten. Mensen onthouden dit en dragen het de branche na."
Dinand Jansen, directeur van het bedrijf voor arbeidsmarktcommunicatie ACA, stelt voor dat IT-bedrijven 5 procent van hun budget voor campagnes afstaan aan de Fenit. De branche-organisatie moet dit geld besteden aan een collectieve campagne voor de bedrijfstak. Ook Paul van ’t Hooft, manager personeelszaken bij Raet, pleit voor een gezamenlijke aanpak. "Nederland kent het belang van ict niet en veel mensen weten niet wat voor beroepen erin bestaan. We halen de kranten met een wervingsactie waarbij een auto wordt aangeboden en niet met de inhoud van het vak."
Machiel de Rooij van de Fenit zegt in een reactie dat de branche-organisatie nog niet concreet heeft gedacht aan een campagne voor de bedrijfstak. "De signalen nemen toe. We wachten met het opperen van een idee als we weten dat de bedrijven het oppakken. De komende maanden zullen we wel iets in deze richting ondernemen. Maar zo’n campagne kan nooit op heel korte termijn georganiseerd worden."
Volgens directeur Kees Weug van CMG-diensten staat de concurrentie tussen de bedrijven samenwerking in de weg. "Verder besteden we veel aandacht aan het imago van ons bedrijf. We kunnen hierdoor niet veel energie stoppen in het beeld van de branche.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Tech aan het front

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Navo-sg Mark Rutte ziet innovatie op slagveld enorm versnellen

    AchtergrondData & AI

    Ai-bedrijf Braincreators stelt de mens weer centraal in nieuwe koers

    ActueelSoftware & Development

    Europese tech hongert naar Navo-orders

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs