Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Pleidooi voor imago-campagne IT-branche

25 februari 1998 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Gedurende een seminar van Blauw Marktonderzoek in Rotterdam pleitten diverse sprekers voor een samenwerking tussen bedrijven uit de IT-branche om het imago van de IT te verbeteren. De bedrijfstak moet gezamenlijk naar buiten treden en duidelijk maken wat de automatisering te bieden heeft voor werknemers.

Volgens professor Cees van Riel van de Erasmus Universiteit biedt zo’n samenwerking veel voordelen. "Zo kan de IT zich aantrekkelijker maken ten opzicht van concurrerende takken als de bankwereld. Bovendien levert het kostenbesparingen op en ontstaan er garanties voor de kwaliteit van de banen." Van Riel stelt dat de functies in de IT vaak te onduidelijk zijn omschreven, waardoor de kandidaat niet weet wat de inhoud van de baan is. IT-bedrijven moeten een consistent beleid voeren. "Ze moeten niet bij elke orkaan mensen eruit gooien en op mooie dagen de sluizen weer openzetten. Mensen onthouden dit en dragen het de branche na."
Dinand Jansen, directeur van het bedrijf voor arbeidsmarktcommunicatie ACA, stelt voor dat IT-bedrijven 5 procent van hun budget voor campagnes afstaan aan de Fenit. De branche-organisatie moet dit geld besteden aan een collectieve campagne voor de bedrijfstak. Ook Paul van ’t Hooft, manager personeelszaken bij Raet, pleit voor een gezamenlijke aanpak. "Nederland kent het belang van ict niet en veel mensen weten niet wat voor beroepen erin bestaan. We halen de kranten met een wervingsactie waarbij een auto wordt aangeboden en niet met de inhoud van het vak."
Machiel de Rooij van de Fenit zegt in een reactie dat de branche-organisatie nog niet concreet heeft gedacht aan een campagne voor de bedrijfstak. "De signalen nemen toe. We wachten met het opperen van een idee als we weten dat de bedrijven het oppakken. De komende maanden zullen we wel iets in deze richting ondernemen. Maar zo’n campagne kan nooit op heel korte termijn georganiseerd worden."
Volgens directeur Kees Weug van CMG-diensten staat de concurrentie tussen de bedrijven samenwerking in de weg. "Verder besteden we veel aandacht aan het imago van ons bedrijf. We kunnen hierdoor niet veel energie stoppen in het beeld van de branche.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Fred Streefland
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs