Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Multimedia-sector A’dam moet zakelijker

29 maart 1998 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Amsterdam mist een echte hightech infrastructuur, maar kan bij de creatie van inhoud aardig meekomen. De hoofdstedelijke multimedia-bedrijven zijn sterk in het bedenken en uitwerken van creatief technische ontwerpen.

Dergelijke activiteiten gedijen goed in een omgeving die bekend staat om zijn multiculturele, tolerante en sexy karakter. Dit stelt een onderzoekteam van de Universiteit van Amsterdam in een rapport over de Amsterdamse multimedia-sector.
De hoofdstad kent veel bedrijfjes die zich toeleggen op het maken van inhoud. Hun professionaliteit laat echter nog te wensen over, zo merken de onderzoekers op. In opdracht van de gemeente Amsterdam en de Kamer van Koophandel aldaar is een inventarisatie gemaakt van de multimedia-sector. Veel bedrijven zijn klein en onervaren. Ze hebben nog onvoldoende inzicht in de mogelijkheden en de beperkingen van multimedia. Daarnaast ontbreekt het aan marktinzicht. Ook ondervinden de bedrijven problemen bij het vinden van de juiste partners voor uitbesteding van werk.
Hoewel Amsterdam al vele decennia de vestigingsplaats is van diverse grote uitgeverijen, geldt dat deze bedrijven voor multimedia geen voortrekkersrol vervullen. Betrokken uitgeversconcerns zouden een belangrijke stimulans kunnen geven aan multimedia-ontwikkeling. Via hun internationale netwerk zijn de nationaal ontwikkelde multimedia-producten te verspreiden.
De onderzoekers raden de gemeente aan een centrum voor de multimedia-sector op te richten. Van daar uit zou het marktinzicht van de bedrijven te vergroten zijn. Ook zou zo’n centrum netwerkvorming kunnen stimuleren. Andere taken zijn bewustwording van multimedia, promotie van de Amsterdamse multimedia-sector en informatie verschaffen over handelspartners bij elektronische commercie.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    De noodzaak van OT-cybersecurity en de...

    ‘Wat je niet weet, kan het meeste zeer doen’ De Europese Unie scherpt de cyberwetgeving stevig aan. Met de nieuwe...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Carrière

    Computable Awards: de hoogmis van de ict-sector

    Innovatie & Transformatie

    Hulde aan de winnaars van de Computable Awards 2025

    Overheid

    ‘Nederlandse Digitaliseringsstrategie gaat zeker één miljard per jaar kosten’

    Innovatie & Transformatie

    Europa, laat je niet opnieuw gijzelen door technologie

    Overname
    Innovatie & Transformatie

    Kort: ChatGPT maakt zich er te gemakkelijk vanaf, grote overname Vertiv (en meer)

    Data & AI

    Banken zetten in op ai-agenten, maar echte doorbraak blijft uit

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs