Elektronicafabrikanten Fujitsu en Hitachi onthulden gisteren dat zij samenwerken aan de ontwikkeling van platte beeldschermen. Deze producten worden gebaseerd op kleurenplasma-technologie die extreem dunne schermen met hoge resolutie en rijke weergave mogelijk maken.
Naar verwachting zal de verkoop van de volgende generatie televisies strek stijgen. Begin deze maand sloot Fujitsu eenzelfde overeenkomst met Philips voor palsmaschermen.
Fujitsu en Hitachi schatten dat de jaarlijkse wereldwijde vraag naar dergelijke schermen begin volgende eeuw drie miljoen toestellen zal bedragen. De twee Japanse bedrijven werken samen aan diverse aspecten van de toekomstige televisieschermen, waaronder materiaal en apparatuur voor massaproductie. Het gezamenlijke project concentreert zich op het verbeteren van de schermhelderheid en het verlagen van de productiekosten.
Fujitsu produceert op dit moment in Japan 5000 kleurenplasmaschermen per maand en wil dit voor eind maart volgend jaar opvoeren naar 10.000 stuks. Daarnaast zet de firma een nieuwe fabriek op die tegen het begin van 2001 50.000 tot 100.000 schermen per maand moet leveren. Eerder deze maand onthulde Canon dat het samenwerkt met het Japanse bedrijf Victor aan de ontwikkeling en marketing van muur-schermen. Deze nieuwe, platte televisieproducten worden gebaseerd op de energiezuinige ‘surface conduction electron emitter’-schermtechnologie van Canon. Ook Nec en Thomson hebben recentelijk een overeenkomst voor het ontwikkelen van platte schermen gesloten.