HP onthult deze week in New York een groei van ruim 70 procent voor zijn PC-verkoop gedurende het afgelopen kwartaal. Daarnaast zijn een serie nieuwe computers en een agressievere strategie gepresenteerd.
Volgens Jacques Clay, vice-president en algemeen directeur van de zakelijke desktop-divisie, kan HP met een jaarlijkse groei van 50 tot 60 procent tegen eind 2000 de grootste PC-leverancier zijn.
Om dat te realiseren, wil HP marktaandeel veroveren op de top-leveranciers, Compaq, IBM, Dell en Packard-Bell. Nu staat het met een aandeel van 7,7 procent in de VS op de zesde plaats in de ranglijst van PC-fabrikanten.
Om nummer één te worden, reorganiseert HP zijn distributie en productie. Volgens Clay blijft hij wel grotendeels steunen op de bestaande verkoopkanalen. Daarnaast zijn er initiatieven om de relatie met distributeurs en eindgebruikers te verbeteren. Er is ondermeer een programma voor versnelde levering van de nieuwste technologie en een schema voor prijskortingen op de meestgevraagde producten. Komende zomer implementeert de PC-fabrikant nog een programma voor het assembleren van zijn computers in het kanaal. Dit moet de voorraadtijd van HP en de wederverkopers terugbrengen van de huidige drie tot vier weken naar maximaal twee weken.