Compaq gaat nauwer samenwerken met Exact, de Delftse bouwer van administratieve software. Middels een overeenkomst voor de Nederlandse markt zijn de onderlinge banden aangehaald. Daarnaast willen beide bedrijven ook elders in Europa meer samen opereren.
Exact wordt voor het Nederlandse midden- en kleinbedrijf één van de partijen waarmee Compaq bij voorkeur in zee gaat. Het Nederlandse softwarebedrijf Unit 4 krijgt een vergelijkbare status. De verhouding tussen Exact en Compaq wordt ongeveer dezelfde als die tussen Baan en Compaq op gebied van de grotere ondernemingen.
De afspraken met Exact vloeien voort uit de nieuwe marketingstrategie van Compaq voor het Europese mkb. Tijdens de Cebit onderstreepte topman Eckhard Pfeiffer het belang dat Compaq hecht aan deze markt. Tot 2000 zal meer dan de helft van alle PC-aankopen in dit segment plaatsvinden. Met een stijging van 18 procent groeit de mkb-markt sneller dan de IT-markt voor grote ondernemingen of thuisgebruikers. Steeds meer kleine ondernemingen bouwen netwerkjes en gebruiken Internet-applicaties. Compaq wil deze markt benaderen met producten en oplossingen die zijn afgestemd op de specifieke behoeften van het kleinbedrijf. Een scala van nieuwe producten, diensten en partner-programma’s wordt daarbij op het mkb losgelaten. Speciaal voor deze doelgroep worden ondersteunende diensten opgericht, waarvan een deel via callcentra.
In de rest van Europa zal meer veranderen dan op de Nederlandse markt. Compaq blijft hier sterk werken via het gebruikelijke dealerkanaal, terwijl in andere Europese landen het accent meer gaat vallen op directe contacten.
Compaq is niet tevreden met haar marktaandeel op de mkb-markt. Wereldwijd is het in het segment van bedrijven met minder dan vijfhonderd werknemers marktleider met een aandeel van 11 procent. Het wil zijn marktaandeel tot 2000 verhogen naar 20 procent.