"Begin nu met de elektronische snelweg, anders mist u de aansluiting", stelt Vincent Everts van Mediaplaza op het Jaarcongres van de werkgeversorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN).
"Doe eerst ervaring op met een eigen homepage, begin in het tweede jaar met tracking en tracing. In het derde jaar brengt u offertes online uit." De transporteurs zien meer in uitbreiding van het echte snelwegennet.
Van de TLN-leden zegt 10 procent te werken met de ‘e-snelweg’. Eéntiende doet er echt iets mee. Van de achthonderd bedrijven die TLN ondervroeg (bijna 10 procent van het ledenbestand) heeft 28 procent een Internet-aansluiting. 27 Procent zegt op voorhand al Internet niet te gaan gebruiken.
Vervoerder Bert Ooms is een vroege bekeerling. Hij heeft zijn omzet vergroot, dankzij Internet. "Twintig offerte-aanvragen heb ik er toch gauw aan overgehouden. Niet dat dat allemaal even effectief is: wie vraagt een Noord-Hollandse vervoerder nu om een prijs voor een verhuizing van Brabant naar Limburg?" Behalve meer omzet betekent Internet voor Ooms ook meer werk. De vervoerder gebruikt Internet sinds kort voortracking entracing – zendingen in de transportketen volgen.
Everts geeft met enkele voorbeelden aan hoe Internet-gebruik direct de kosten van een bedrijf omlaag kan brengen. Direct gewin levert het gebruik van e-mail in plaats van de fax op. "Bouw het langzaam op", adviseert Everts. "Geef uw mensen Internet, laat ze ervaring opdoen. Voor duizend gulden per jaar heeft u een homepage." Na het geven van informatie over het bedrijf zouden langzaamaan ook prijsopgaven via Internet kunnen plaatsvinden. Belemmeringen zijn er amper. Naar verluidt beschikt een kwart van de bedrijven over een lan. "Het aansluiten van Internet op een lan kostte tot voor kort honderdduizend gulden. Nu zijn er voor vijf- tot tienduizend gulden kleine kastjes op de markt die zo’n koppeling kunnen maken, inclusief mailserver en firewall."
"Er bestaan nog steeds geen virtuele vrachtwagens", aldus een transporteur. "En met die vrachtwagens moeten we uitkijken dat we niet in een verkeersinfarct terechtkomen." Geld voor ‘harde’ infrastructuur – asfalt – heeft een hogere prioriteit dan investeringen in ‘zachte’ infrastructuur als de e-snelweg.