Het wordt hoog tijd dat binnen de Nederlandse high-tech gezondheidszorg de systematische en geïntegreerde toepassing van de informatie- en communicatie-technologie (ict) tot stand komt.
Minister Borst (Volksgezondheid) noemt het opvallend dat dit nog steeds niet is gebeurd. Belangentegenstellingen houden de ict-inzet tegen.
Zowel zorgaanbieders als zorggebruikers hebben baat bij de nieuwe ict-mogelijkheden. Ook verzekeraars en overheid kunnen voordeel hebben bij toepassing van ict. Op die toepassing bij de primaire zorgprocessen zelf begint enig zicht te komen. Voorbeelden zijn het informatiesysteem intensive care, geavanceerde polikliniek-systemen en een internationaal netwerk voor de diabetenzorg (diabcare). Steeds gaat het om geavanceerde systemen, waarbij logistiek, diagnostiek en gestandaardiseerd handelen zouden moeten samenvallen. Veel van deze systemen worden echter slechts in een enkel ziekenhuis toegepast.
De zorgsector is verdeeld over brede invoering van ict, al groeit het besef dat de toepassingen onmisbaar worden. Het is partijen niet gelukt tot een effectieve aanpak te komen. Belangentegenstellingen liggen hieraan ten grondslag. Volgens de minister moet de inspanning van de overheid zich de komende tijd hierop richten.
Kenmerkend voor het ziekenhuis van de toekomst is een brede inzet van ict. De trend is flexibiliteit in de omgeving waarin zorg kan worden aangeboden. Te denken valt aan ontwikkelingen in beeldvorming, communicatietechniek, thuiszorg-technologie en medische techniek. Patiënten zijn gemakkelijker thuis te behandelen. Ook zijn vroegtijdige diagnostiek en interventie mogelijk. Voor de toekomst betekent dit dat ziekenhuisopnamen korter kunnen zijn.
Aanbieders van zorg kunnen dankzij IT gemakkelijker samenwerken. Niet alleen ziekenhuizen onderling, maar ook zorginstellingen uit diverse delen van de zorgketen hebben daartoe initiatieven genomen. Doorbraak van technieken als teleconsultatie en videovergaderen zal samenwerking vereenvoudigen.
Verder ligt een grotere doorzichtigheid van het zorgproces in het verschiet. Dit komt door de toepassing van technieken als elektronische patiëntendossiers en medische chipkaarten.