De bedrijfskundige en sociale vaardigheden van automatiseerders worden steeds belangrijker. In Amerika beoordeelt 97 procent van de bedrijven hun sollicitanten voor de IT-afdeling op deze kwaliteiten.
Dat is 12 procent meer dan in 1996. Dit blijkt uit een onderzoek van RHI Consulting onder 1400chief information officers, de directieleden die zich met automatisering bezighouden.
Aangezien steeds meer bedrijven netwerken aanleggen en online-diensten aanbieden, moeten automatiseerders die deze processen ondersteunen een goed inzicht hebben in de bedrijfskundige aspecten van deze ontwikkelingen. Verder komen de technische mensen vaker in contact met klanten die minder kaas hebben gegeten van de materie. Goede contactuele eigenschappen van de automatiseerder moeten garant staan voor een deugdelijke uitleg aan non-technici.
Van de ondervraagden noemde 33 procent sociale vaardigheden de belangrijkste softe eigenschap waarover een automatiseerder moet beschikken. In totaal gaf 22 procent de voorkeur aan schriftelijke en verbale vaardigheden. Ongeveer 21 procent vindt dat automatiseerders onder druk moeten kunnen werken.