Europa gebruikt Internet in toenemende mate voor commerciële doeleinden. Dit blijkt uit een nieuw rapport van Kpmg Consulting. Europa is goed voor een jaarlijkse online-verkoop van 288 miljard dollar.
Die omzet uit elektronische handel zal tegen het jaar 2002 uitgroeien tot 2004,4 miljard dollar. Kpmg waarschuwt dat de e-handelsmarkt tot die tijd wel lijdt onder toenemende online-concurrentie en stijgende kosten voor e-handel.
Kpmg heeft zijn onderzoek gehouden onder topmanagers bij 375 Europese bedrijven. De ondervraagden zijn verantwoordelijk voor e-handel binnen hun onderneming.
Het consultancy-bedrijf merkt op dat de kloof tussen ‘koplopers’ en volgers op dit gebied zich vernauwt. Ongeveer 23 procent van de geënquêteerden valt in de categorie koploper aangezien hun bedrijven al online-transacties uitvoeren. Ruim 63 procent van de ondervraagden dankt een deel van zijn verkoop aan Internet, zij het door online-marketing of door een ander indirect middel.
Kpmg meldt dat 83 procent van de gepolste bedrijven denkt tegen 2002 direct via Internet te verkopen. Hierbij lopen ondernemingen in Duitsland, Scandinavië en Groot-Brittannië voorop. Italië behoort opvallend genoeg ook tot de trendsetters.