America Online (AOL) probeert nog steeds bedrijven te weren die hun chat-programmatuur laten communiceren met zijn ‘eigen’ messaging-netwerk. Telecomgigant AT&T beloofde zijn klanten gisteren compatibiliteit te bieden met de AOL Instant Messengers-software (AIM), maar de online-dienst blokkeerde die interoperabiliteit meteen.
De chat-software van AT&T is geleverd door Tribal Voice. Dat bedrijf meldt dat AOL registratie-verzoeken van AT&T-klanten weigerde nog geen vijf uur nadat de nieuwe chat-dienst was gelanceerd. AOL is momenteel met een geschatte 44 miljoen gebruikers de grootste speler in de snelgroeiende markt voor directe online-communicatie.
AT&T bevestigt dat zijn chat-gebruikers sinds gistermiddag niet meer in staat zijn te communiceren met AIM-gebruikers doordat AOL de communicatiepogingen blokkeert. De online-dienst gebruikte afgelopen zomer eenzelfde afweer tegen Microsofts Messenger-software. Microsoft ging daar hard tegenin wat leidde tot de zogenoemde chat-oorlog.
Telecombedrijf AT&T zegt echter nog geen reactie geformuleerd te hebben. "Ik weet op dit moment niet wat we zullen doen", zegt woordvoerder Ritch Blasi. "We willen niet hetzelfde ondergaan als Microsoft." Die softwareleverancier raakte verwikkeld in een snelle en felle strijd van blokkeren, omzeilen en weer blokkeren.
De directie van AT&T meende dat AOL zou meewerken. Dit ondanks waarschuwingen van die online-dienst dat het vastberaden is alle ‘kapingen’, zoals het bedrijf de toenaderingspogingen noemt, tegen te gaan. AOL eist van kabelmaatschappijen en telecombedrijf echter open toegang tot hun netwerken. AT&T had kennelijk op een ruil gehoopt.