Microsoft neemt een belang van 4,7 procent in Commtouch Software, die een gratis e-maildienst biedt. Het bedrijf van Bill Gates, reeds in het bezit van de Hotmail-dienst en de Outlook-applicatie, probeert zich hiermee in te dekken tegen web-concurrentie.
De e-maildienst van Commtouch zal via Microsoft wereldwijd geboden worden aan de partners van diens MSN-portaal (Microsoft Network). Die bedrijven kunnen hun gebruikers dan eigen gratis e-mail bieden, op basis van de software van Commtouch.
Ondanks het feit dat Microsoft dus al soortgelijke technologie en diensten in huis heeft, zien analisten de investering als een logische stap. Zij menen namelijk dat web-applicatiediensten een serieuze concurrent beginnen te worden voor de producten van de softwarereus uit Redmond.
Aanbieders van online-diensten en programma’s (asp’s) zouden ook al voet aan de grond krijgen bij de zakelijke gebruikersmarkt. "Op dat moment wordt het een bedreiging voor Microsofts gebruikelijke activiteiten", zegt analist Mark Levitt van onderzoeksbureau IDC. "Zodra dat gebeurt, moet Microsoft reageren."
En dat heeft het softwarebedrijf nu gedaan, met een waarschijnlijk eerste stap op dit gebied. Ondertussen is de beurskoers van Commtouch al een forse 30 procent gestegen naar aanleiding van dit nieuws.