Ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf halen te weinig uit hun computer. MKB Nederland start daarom de proefactie ‘Haal meer uit je computer’. Daarvoor is een diagnose-CD ontwikkeld die ondernemers duidelijk maakt wat computers kunnen en hoe ze aan die computers, de juiste programma’s en ondersteuning kunnen komen.
Het einddoel is een compleet en weloverwogen IT-plan.
Het piepjonge initiatief slaat al aardig aan. "Veel kleine ondernemers hebben de tijd niet om over strategie na te denken", zegt Kees Hoogendijk van MKB Nederland, de coördinator van het initiatief. "Het andere grote probleem is dat automatiseringsbedrijven meestal niet de taal spreken van kleine ondernemers. Die hebben bovendien behoefte aan heel specifieke oplossingen voor hun branche – en die zijn er nauwelijks." Daarom zijn er drie varianten gemaakt: voor de kappers (hun bond is de Anko), voor de kledingbranche (Mitex) en voor de woninginrichters (CBW). In principe kan elke branche zijn eigen variant krijgen.
De ontwikkeling van de CD heeft 1,2 miljoen gulden gekost, deels gesubsidieerd vanuit het Adapt-programma van de Europese Commissie. MKB Nederland heeft de CD ontwikkeld in samenwerking met de TU Eindhoven en enkele Regionale Opleidingscentra (ROC). MKB Nederland wil eerst met twee ROC’s in Rotterdam ervaring opdoen in de ondersteuning en advisering, door bijvoorbeeld studenten MKB-systeembeheer bij bedrijven de diagnose te laten afnemen.
In de rest van Europa zijn er nauwelijks vergelijkbare plannen, al is ‘Haal meer uit je computer’ wel gelieerd aan twee eveneens door de Europese Commissie gesubsidieerde projecten in Italië en Frankrijk.