IBM’s beslissing zijn consumenten-PC’s niet meer te verkopen via winkelketens ligt onder vuur. De verlieslijdende PC-tak van het bedrijf wil in de Verenigde Staten machines voor particulieren gaan verkopen via het web.
Wederverkopers en distributeurs van IBM kregen dit nieuws de afgelopen weken al vertrouwelijk te horen. Het is duidelijk dat de computerreus hiermee in de richting gaat van concurrent Dell, die financieel behoorlijk goed draait.
IBM wil hoe dan ook een goedkopere, efficiëntere manier vinden om klanten te bereiken. Het Internet moet daarvoor het medium zijn. De web-verkoop zal in januari zijn aanvang nemen, vergezeld van forse reclame-campagnes. Of en wanneer Europa volgt, is nog onbekend. Bovendien meldt een Amerikaanse woordvoerder dat het terugtrekken uit de winkelverkoop nog niet definitief is. "Het is een tijdelijke beslissing", aldus Trink Guarino. "We kunnen op een bepaald punt in de toekomst terug gaan naar wederverkopers. Wanneer we hebben uitgevogeld hoe we onze Aptiva’s kunnen differentiëren op de winkelplanken."
Het is natuurlijk de vraag of winkelketens en distributeurs dan nog op IBM zitten te wachten. Zo heeft Compaq het al verbruid bij de twee grootste distributeurs in Australië toen het vorige maand onthulde in dat land meer PC’s via het web te willen verkopen.