America Online (AOL) heeft Lycos voor zich gewonnen in zijn chat-oorlog tegen Microsoft. Internet-portaal Lycos krijgt een aangepaste uitvoering van AOL’s Instant Messenger-software (AIM), die fel concurreert met Microsofts Messenger-applicatie.
Lycos wil zijn ‘eigen’ programma voor directe chat (messaging) in december uitbrengen. Deze uitvoering van AIM zal de namen van beide online-bedrijven dragen en ook communicatie bieden met de huidige gebruikers van AOL’s chat-client.
Op termijn zal Lycos zelf een aangepaste versie ontwikkelen van de AOL-programmatuur. Naar schatting gebruiken nu 45 miljoen websurfers de ‘direct chat’-software van AOL. Het Lycos-netwerk omvat een reeks websites die zoekmachines, webpagina-makers, Internet-links en informatie bieden. Het bedrijf heeft 32 miljoen geregistreerde gebruikers.
Microsoft voert al enkele maanden strijd tegen AOL, dat met zijn Messenger en het overgenomen ICQ, de marktleider is op het gebied vanmessaging. Afgelopen zomer lanceerde de softwareproducent een eigen chat-product dat gebruikers de mogelijkheid biedt te communiceren met de grote gebruikersgroep van AOL’s programmatuur. Die onderneming bestempelde deze actie als een illegale inbreuk op zijn netwerk.