America Online (AOL) heeft er weer nieuwe tegenstanders bij in de strijd om de markt voor directe communicatie via Internet. Tribal Voice, leverancier van software voor dit ‘instant messaging’, gaat in zee met Internet-portaal Altavista. Deze chat-oorlog begon oorspronkelijk tussen AOL en Microsoft.
AOL heeft met 45 miljoen gebruikers van zijn Instant Messenger (AIM) en ICQ het leeuwendeel van deze groeiende en veelbelovende online-markt in handen. Microsoft wil vanzelfsprekend een stuk van deze taart en kwam met een eigen product op de proppen.
Die Messenger (MSM) biedt echter communicatie met AOL’s direct-chat netwerk. Die compatibiliteit viel niet bepaald goed bij AOL. Vervolgens raakten de twee verwikkeld in een doorlopende strijd van het blokkeren van die connectie en het weer omzeilen van die blokkade.
Tribal Voice en Altavista hebben een overeenkomst gesloten voor het gebruik van de direct-chat programmatuur van de eerstgenoemde. De nieuwe versie van zijn applicatie, genaamd Chameleon, biedt communicatie met zowel AOL’s als Microsofts software. Tribal Voice waarschuwt AOL dat het elke poging tot communicatieblokkade zal bestrijden. AT&T’s Worldnet en Freeserve gebruiken Tribal Voice al enige tijd.
AOL op zijn beurt heeft ook medestanders geronseld. Gisteren sloot het een overeenkomst met Lycos, nadat het enkele weken geleden al Internet-leveranciers Earthlink en Mindspring aan de haak had geslagen. De discussie over deze vorm van directe online-communicatie draait momenteel om het feit dat AOL het ziet als een gesloten dienst. Tegenstanders willen echter naar een e-mailmodel, waarbij het niet uitmaakt wiens software de eindgebruiker gebruikt.