Microsoft wil in de Verenigde Staten de prijs van zijn Internet-dienst MSN verhogen van 19,95 naar 21,95 dollar per maand. In reactie op de aankondiging daalde de koers van het aandeel Microsoft op Wallstreet. Tegelijkertijd steeg de notering van concurrent AOL met 12 procent.
AOL vraagt zijn twintig miljoen abonnees al langer een contributie van 21,95 dollar. Het bedrijf was daarmee iets duurder dan Microsoft en de meeste andere concurrenten. De prijsverhoging van Microsoft wordt naar verwachting binnen enkele weken doorgevoerd, voor nieuwe abonnees.
Aandeelhouders AOL waren opgelucht door het nieuws van Microsoft. In Groot-Brittannië kampt AOL met grote moeilijkheden door de concurrentie van gratis Internet-aanbieders als Freeserve van Dixon. Vorige maand daalde de aandelenkoers AOL nog aanzienlijk toen bekend werd dat Microsoft een verlaging of zelfs afschaffing van zijn contributie overwoog. AOL begon in Groot-Brittannië ondertussen zijn eigen gratis Internet-bedrijf.
Volgens marktvolgers bevestigt het besluit van Microsoft de stellingname dat voor een goed aanbod aan Internet-diensten betaald moet worden.