Internet-investeerder Cmgi leed in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar 2000 een verlies van 117,4 miljoen dollar. Dat is lager dan analisten hadden verwacht.
Dat het nettoresultaat negatief uitpakte, had grotendeels te maken met de kosten rond de vier overnames die Cmgi pleegde: Altavista, Cha Technologies, iAtlas en Signatures Network. Daardoor steeg de omzet wel spectaculair in het op 31 oktober afgesloten kwartaal: met liefst 231 procent tot 123,7 miljoen dollar.
Cmgi groeit langzamerhand uit tot eenInternet-conglomeraat. Het bedrijf ging ook de afgelopen maanden intensief op strooptocht. Dat leverde de volgende buit op: Activerse en Tribal Voice (leveren software voor berichtenverkeer) en Adforce, Adknowledge en Flycast Communications (verkopen Internet-advertenties). Ter aanvulling op dit laatste trio heeft het eveneens Yesmail gekocht, een direct email- marketeer. Cmgi probeert zo op het gebied van Internet-marketing en webadverterenties de positie van marktleider DoubleClick aan te vallen.
Het Internet-bedrijf kondigt tevens de oprichting van dochteronderneming Cmgi Solutions aan. Dit onderdeel ondersteunt bedrijven bij het opzetten van elektronische-handelsactiviteiten. Vorige maand liet Cmgi weten dat het een nieuw investeringsfonds in het leven wil roepen, dat jonge e-handelsbedrijven op de zakelijke markt ondersteunt. Het vehikel heet @Ventures B2B en start naar verwachting binnen zes maanden.