De Europese tak van America Online (AOL) biedt vanaf 1 oktober in Duitsland onbeperkte Internet-toegang voor een vast tarief. De online-dienst rekent slechts 9,90 mark per maand voor een niet-beperkt aantal gebruiksuren.
Aanvankelijk hadden analisten verwacht dat AOL een vast bedrag rond de twintig mark zou rekenen. AOL wil hiermee marktaandeel wegkapen van concurrent Deutsche Telekom AG dat in Duitsland de grootste Internet-leverancier is.
Dat Duitse bedrijf heeft tot op heden geweigerd over te gaan op een vast tarief voor zijn Internetdienst T-Online. Die tak telt momenteel 3,3 miljoen gebruikers, wat drie keer zoveel is als AOL Europe.
"Wij willen ons agressief op deze markt storten", zegt AOL Europe-president Andreas Schmidt. "Ik zie dit als de eerste stap in onze strategie om Internet naar de massa te brengen. Ik denk dat we hiermee de leiderspositie in Duitsland kunnen overnemen."
Er zijn echter meer kapers op de kust. Een beginnend bedrijf, financieel gesteund door elektronicaconcern Sony, zet een geheel-gratis online-dienst op. Ondertussen heeft Deutsche Telekom-rivaal Mannesmann Arcor AG de tarieven voor zijn Internet-dienst verlaagt.
Overigens is AOL Europe twee dagen terug onder de naam Netscape Online een gratis Internet-dienst begonnen in Groot-Britannië. Daarmee wil het Freeserve beconcurreren. Die snelgroeiende leverancier van gratis Internet heeft inmiddels één miljoen gebruikers en daarmee AOL van de toppositie in Groot-Brittannië verstoten.
De groei in Internet-gebruik is dit jaar over Europa heen gespoeld. Analisten menen dat AOL hier tot op heden niet zijn voordeel mee heeft gedaan.