Giga onderzoekt probleembeheer in IT-chaos

'Het beheersen van veranderingen en problemen in de IT-omgeving moet convergeren naar een geïntegreerd beheer dat centraal staat in het configuratieproces.' Dit stelt Giga Information Group in zijn Research Digest Managing the changes in those chaotic information systems. Giga biedt zelf een oplossing met een acht-stappenplan.

Analist Gig Graham onderzocht het wijzigings- en probleembeheer bij tweeduizend grote Amerikaanse bedrijven. "De complexiteit van IT-systemen is de laatste jaren enorm toegenomen", aldus Graham. Waar client/server-gebruikers drie tot vier upgrades per jaar slikken, ligt dat cijfer bij componentensoftware gemiddeld al op zes opwaarderingen. Bij een gemiddeld bedrijf draaien 25 miljoen objecten. De onderlinge samenhang daarvan blijft duister. Daardoor leiden wijzigingen aan die systemen onvermijdelijk tot problemen.
"Een op zijn minst gedeeltelijke gedecentraliseerde benadering van wijzigings- en probleembeheer dringt zich op", concludeert Giga. Tegelijkertijd moeten beide disciplines moeten onderling goed geïntegreerd worden. Daartoe hanteert Giga drie principes: probleem- en wijzigingsbeheer zijn onverbrekelijk met elkaar verbonden; niet alle wijzigingen en problemen zijn gecentraliseerd aan te pakken; en sommige problemen en veranderingen moeten tegelijkertijd worden aangepakt om sneller tot resultaat te komen. "De systemen moeten altijd helemaal beschikbaar blijven. Dat vereist een nieuwe aanpak van probleem- en veranderingsbeheer."
Idealiter is er één bedrijfsomvattend instrument voor probleembeheer en één voor wijzigingsbeheer. Daarom ontwikkelde Giga een algemeen acht-stappenplan voor wijzigingsbeheer. Buiten een goede voorbereiding begint het plan bij het periodiek (elk half uur) verzamelen van aangevraagde wijzigingen en gerapporteerde problemen. Daarna volgt het meten en op prioriteit rangschikken van wijzigingen en problemen. Aan de hand daarvan wordt het opvolgingssysteem ontwikkeld.
Omdat verschillende scenario's ongeveer hetzelfde resultaat kunnen opleveren, moet men het beste scenario eruit pikken. Dat gebeurt door ze aan de hand van een RVA-methode (Rapid Value Assessment) te evalueren. Vervolgens wordenresources vrijgemaakt voor het uitvoeren en opvolgen van het scenario, dat daarna wordt geïmplementeerd. Dan moet het getest worden. Als het eenmaal goed werkt, is het definitief. Van alle stappen moet een gedetailleerd log worden bijgehouden.
Omdat Giga inziet dat het plan niet erg concreet is, raadt het aan een externe consultant in te schakelen die de richtlijnen concreet kan invullen.
 

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 1999-07-28T00:00:00.000Z Redactie Computable
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.