Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Leren via internet zet klok vaak terug

20 juli 1999 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Het gebruik van het wereldwijde web leidt niet automatisch tot vernieuwing van het onderwijs. Dit blijkt uit uitgebreid onderzoek van de universiteit van Tel Aviv. De onderzoekers plaatsen op grond van de resultaten vraagtekens bij de toepassing van het web door de scholen.

Het rapport kwam ter sprake tijdens Edmedia 1999, de elfde wereldconferentie over educatieve multimedia, hypermedia en telecommunicatie in Seattle. De onderzoekers uit Israël bekeken ongeveer vijfhonderd websites die zich uitdrukkelijk als educatief presenteren. Op basis van een ontwikkelde taxonomie voor educatieve websites evalueerden ze een kwart van de pagina’s uitvoerig. Uit het onderzoek kwam naar voren dat bij negen van de tien websites sprake is van individuele instructie.
Onderzoeker David Mioduser en zijn team concluderen dat traditionele onderwijsvormen als geprogrammeerde instructie en tutorials nog de meerderheid vormen op het web. Het gebruik van open hulpmiddelen als simulaties is gering. Ook voorbeelden van samenwerkend leren zijn maar mondjesmaat te vinden en van interactiviteit blijkt weinig sprake. De meeste sites laten hoogstens vormen vanbrowsing toe. Volgens Mioduser is er in technologische zin sprake van een stap vooruit. In onderwijskundige zin betekent dit vaak twee stappen terug.
Op basis van deze resultaten stelt Mioduser zich de vraag waarom scholen het wereldwijde web zouden gebruiken. Toch meent hij dat er genoeg redenen zijn om ook binnen de vernieuwing van onderwijsleerprocessen het web te gebruiken vanwege de potenties die het netwerk biedt. Het is immers mogelijk het curriculum te individualiseren. Verder biedt het wereldwijde web de mogelijkheid leergemeenschappen te vormen en aan samenwerkend leren te doen. Netwerkleren vormt een steeds belangrijker alternatief voor de traditionele school.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI Twin – we vervangen geen mens...

    Mobile XL helpt je op weg met je eigen AI Twin Stel je voor een AI Twin, een digitale kopie...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Generatieve ai voorbij de hype: wat echt werkt voor it-leiders

    Innovatie & Transformatie

    Commerciële quantumcomputer komt dichterbij

    Innovatie & Transformatie

    Digitale sector steunt Wennink: knelpunten dringend oplossen

    Innovatie & Transformatie

    Rapport Wennink pleit voor veel ai, fotonica en halfgeleiders

    Innovatie & Transformatie

    Kort: IBM signaleert groei quantumcomputing, Microsoft forceert doorbraak in kankerstudies (en meer)

    Innovatie & Transformatie

    Stop niet bij taalmodel (maar breng je enterprise-ai naar volgende fase)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs