Compaq wil zijn producten ook in Europa meer direct aan klanten gaan verkopen. Volgens dit plan dienen de distributeurs en wederverkopers van de computerfabrikant zich toe te leggen op het leveren van diensten aan klanten.
Deze heroriëntatie van Compaq op zijn verkoop- en bestuursmodel maakt deel uit van de voortdurende reorganisatie van het bedrijf. Vorige maand, toen Europees vice-president Andreas Barth opstapte, maakte de firma al bekend dat het eind dit jaar een kwart van zijn PC-omzet uit directe verkoop wil halen.
Europees directeur Gianni Messora van de General Business Group zegt nu dat Compaq zijn plannen met verhoogde snelheid uit zal voeren. "We gaan over op Internet-snelheid. De komende vier weken zullen we dus veel aankondigingen doen, bijvoorbeeld van nieuwe samenwerkingsverbanden." Om te beginnen, zijn er alvast drie algemene divisies opgezet; één voor bedrijfsoplossingen en diensten, één voor PC’s en elektronische handel, en één voor consumentenproducten.
Messora gaat samen met de diverse landenmanagers per land de nieuwe structuur hiervoor opzetten. "Wij geloven zeker niet dat één maat iedereen past." De Europese kant van de bedrijfsbrede reorganisatie moet de nieuwe divisies beter richten op hun respectievelijke marktsegmenten. "In welke markten willen wij sterk aanwezig zijn?", stelt Messora.