De platenindustrie start samen met IBM een experiment in elektronische levering van muziek via Internet. IBM begint in San Diego deze proef onder de naam Madison Project.
Surfers kunnen binnen zes minuten na bestelling de digitale versie van een nieuwe CD binnenkrijgen. IBM investeert twintig miljoen dollar in dit project. Het bedrijf wil tevens een standaard ontwikkelen, voorlopig Sdmi (Secure Digital Music Intitiative) genaamd. De bedoeling is ruim voor kerst 1999 klaar te zijn.
Aan het experiment werken diverse platenmaatschappijen mee: Universal, Sony, Warner, EMI en Bertelsmann. Samen beheersen die 80 procent van de muziekmarkt. De bedoeling is om ook met British Telecom en Deutsche Telekom, beiden in hun thuisland de grootste aanbieders, experimenten op te zetten voor e-handel in muziek.
Sinds de komst van MP3, het compacte muziekformaat dat kopiëren en verzenden via het net met behoud van kwaliteit mogelijk maakt, heeft de muziekindustrie zich toenemende zorgen gemaakt. Ook diverse artiesten zijn hun eigen webwinkels begonnen, hoewel sommigen daarover grote ruzie met hun platenbazen riskeren. Vorige week startte rapper Chick D daarmee en zette zijn nieuwe album op public-enemy.com, in MP4, de jongste formaat voor geluidsbestanden. De Beastie Band bijvoorbeeld moest hun muziek weer van hun site halen na dreigementen van hun platenmaatschappij Capitol, een onderdeel van EMI.