De opkomst van de Internet-economie en electronisch zakendoen zullen net zo invloedrijk zijn als die van de Industriële Revolutie aan het einde van de 18e eeuw. Alleen gaat alles driemaal zo snel als de vorige revolutie. Dit staat in een onderzoek van het Britse instituut The Henley Centre in opdracht van Cisco.
De onderzoekers zien vooral zeer grote ondernemingen van deze revolutie profiteren. Nieuwe giganten zullen ontstaan, zowel door groei als door fusies en overnames. Tegelijkertijd zullen snellere innovatie en toegang tot de markt leiden tot een nieuwe hausse aan kleine bedrijven. Internet versnelt de communicatie aanzienlijk en e-mail, chat en discussiegroepen zullen een belangrijke invloed krijgen op de manier waarop mensen met elkaar omgaan.
Voor de studie werden vooral in het Verenigd Koninkrijk enquêtes gehouden. Van de Britse volwassenen heeft 28 procent Internet al eens gebruikt. Zes keer zoveel mannen als vrouwen houden ervan op Internet iets te kopen en de onderzoekers zien daarin een samenhang met de volgens hen ‘natuurlijke aversie’ van mannen tegen langdurig winkelen. Internet maakt winkelen volgens hen sneller en anoniemer. Bovendien past het assortiment van Internet-winkels met relatief veel electronica beter bij mannen, aldus het onderzoek.