Softwareleverancier Oracle ontwikkelt in navolging van Microsofts Biztalk en Hewlett-Packards E-speak, zijn eigen technologie voor toepassingen op het gebied van elektronische handel.
In de komende maanden wil het bedrijf een eigen platform introduceren voor het ondersteunen van elektronische transacties tussen bedrijven. Marketing-verantwoordelijke Mark Jarvis kon zijn enthousiasme over het initiatief niet beteugelen: "Dit is een hoogtepunt van drie jaar werk. Wij zetten al onze kaarten op Internet. Al onze aandacht zal er het komende jaar naar uitgaan."
Buitenstaanders formuleerden het net even anders. "Oracle doet dit om de markt eraan te herinneren dat ook zij een Internet-bedrijf zijn", aldus analist Sam Clark van de Meta Group. Feitelijk is Oracle al zeer dominant aanwezig in de wereld van de elektronische handel. Zo levert het bijvoorbeeld zijn database en andere technologieën aan Internet-pionier Amazon.com.
Hoewel Oracles Internet-database Oracle 8i al XML (Extended Markup Language) en XSL (Extended Stylesheet Language) ondersteunt, breidt het bedrijf zijn technologie uit met extra diensten voor het bouwen van document-types en het definiëren van transactie-schema’s voor elektronische handel. XML en XSL zijn de modernste Internet-standaarden en vormen ook de bouwstenen van concurrerende technologieën als E-speak en Biztalk.
Ondanks de koppeling die de markt automatisch maakt met gelijksoortige initiatieven van Microsoft en HP, zet Oracle zich vooral af tegen automatiseringsveteraan IBM, die al enige tijd zwaar investeert in zijn activiteiten ronde-business. Oracle verdrievoudigt daarom zijn advertentiebudget. De beschikbare 150 miljoen dollar komt dichter in de buurt van IBM’s enorme financiële advertentiekracht van enkele honderden miljoenen dollars. Oracle selecteert momenteel een reclamebureau om zijn campagne uit te voeren.