Microsoft-topman Bill Gates heeft zijn jaarlijkse Summit aangegrepen om een nieuwe speeltje te demonstreren. Zo’n honderd opperbazen van internationale bedrijven konden een blik werpen op het Digitale Dashboard.
Reacties waren niet louter positief. "Klanten willen niet meer speeltjes op hun dashboard maar systemen die het gewoon altijd doen."
Voor de derde achtereenvolgende keer organiseerde Gates voor zichzelf en zijn bedrijf een ceo-summit (chief executive officer). Top-ondernemers kwamen eind mei in Redmond om bijgepraat te worden over wat Microsoft van plan is. Belangrijkste doelstelling van dit gebeuren is te laten zien hoe belangrijk Microsoft het zakelijke segment vindt. De enorme opkomst toont dat veel ’tycoons’ graag een dag vrij maken om met Gates van gedachten te wisselen.
Deze presenteerde een vergezicht waar in een hoofdrol is weggelegd voor Microsofts nieuwste gadget: het Digital Dashboard. Via deze interface, met de vorm van een auto-dashboard, inclusief metertjes en andere toeters en bellen, beschikken managers op elk moment over de benodigde informatie over de gang van zaken in hun bedrijf.
Eén van de bezoekers meent dat Microsoft hiermee blijk geeft zich op foute zaken te concentreren. "Al de leuke dingetjes is niets meer dan window dressing", verzucht een IDC-analist. "Het zijn intrigerende oplossingen, maar niet bijster origineel van Microsoft. Lucent, Callstream en Lotus, ze zijn hier allemaal mee bezig." Klanten willen niet meer speeltjes op hun computer, maar systemen die het gewoon altijd doen, zo betoogde de IDC-man.
Voor Microsoft geldt het digitale dashboard als de oplossing om managers op een elegantere manier toegang tot informatie te verschaffen. Na uren in de file naar het auto-dashboard te hebben gestaard, nemen ze plaats achter hun digitale dashboard in de hoop dat de digitale informatiestroom met Windows NT niet bij de eerste de beste piekbelasting ‘langzaam tot stilstaand’ tot hem komt. "Deze oplossing concentreert zich te eenzijdig op het presenteren van informatie, terwijl veel problemen niet in de presentatie zitten, maar in het tijdig beschikbaar zijn", aldus een bezoeker.