Bedrijven die zich serieus willen inlaten met elektronische handel moeten één miljoen dollar en vijf maanden ontwikkeltijd uittrekken om maar te beginnen. Een e-handelssite die opvalt, kost minstens 20 miljoen dollar.
Dit zegt onderzoeksbureau Gartner Group in een nieuw rapport. Gartner ondervroeg twintig Amerikaanse middelgrote bedrijven die nu bezig zijn met het lanceren van hun eerste e-handelssite. Die firma’s beginnen aan elektronische handel voor zowel consumenten als bedrijven.
Het maakt niet uit hoeveel organisaties verwachten te moeten betalen; het overstijgt altijd het budget, aldus het rapport. De hogere kosten zijn voor een groot deel te wijten aan het te laag inschatten van het technische werk dat vereist is voor het opzetten van een ‘e-commercie’-site. Geen van de ondervraagde bedrijven zei hun project binnen het budget afgerond te hebben.
Analiste Alyse Terhune, die medeverantwoordelijk is voor het Gartner-rapport, zegt dat een verrassend hoog percentage (79 procent) van alle kosten wordt gespendeerd aan arbeid en aan systeemintegratie. Software en hardware nemen respectievelijk 10 en 11 procent van de uitgaven voor hun rekening. De verhouding tussen uitgaven aan arbeid en aan software was 30-op-1, aldus Terhune.