Volgens cijfers van de Amerikaanse Internet Advertising Agency (IAB) is de verkoop van advertenties op Internet over 1998 met 112 procent toegenomen tot 1,92 miljard dollar (ongeveer vier miljard gulden).
De meeste advertenties (31 procent) betreffen consumentengoederen. Daarna volgen computerproducten en computerdiensten (28 procent), en financiële diensten (19 procent). Bekende ondernemingen die zich geheel bedruipen met advertentie-inkomsten zijn Yahoo en Lycos.
Gezien de sterke groei is het niet verbazingwekkend dat de Amerikaanse beleggers zeer geïnteresseerd zijn in aandelen van bedrijven die zich bezig houden met de verkoop van Internet-advertenties.
De adverteerders daarentegen hebben nog steeds gemengde gevoelens, aldus Amerikaanse onderzoeken. Het grootste bezwaar van bedrijven bij adverteren op Internet luidt dat de respons niet op betrouwbare wijze te meten is. Daardoor weten ze niet hoeveel het mogelijk oplevert. De ‘click rate’ (het aantal keren dat consumenten een advertentie-site bezoeken) bijvoorbeeld blijkt geen betrouwbare indicator te zijn, aldus de onderzoekers.