De volgende versie van Oracle’s erp-software zal volledig gebaseerd zijn op Internet-technologie. Het pakket, dat in september uitkomt, is onlangs gedemonstreerd. Naast het traditionele erp-pakket toonde Oracle ook de nieuwste versie van zijn crm-software (customer relationship management).
In navolging van de Internet-database Oracle 8i krijgt het erp-pakket versienummer 11i en de crm-software versienummer 3i. Oracle’s aandacht voor crm valt te verklaren door de stagnatie in de erp- ofwel backoffice-markt en de explosieve groei van de crm- ofwel frontoffice-markt. Nu bedrijven die zich toeleggen op het beheer van klantrelaties, zoals Siebel, snel groeien, proberen niet alleen Oracle, maar ook Baan en SAP een graantje mee te pikken van de nieuwe groeimarkt. "In januari of februari volgend jaar zal de verkoop van erp weer gaan lopen. Het millennium-argument geldt dan niet meer en er zijn nog genoeg bedrijven die behoefte hebben aan verbetering van hun processen", verwacht Ron Wohl, verantwoordelijk voor Oracle applicaties.
Oracle 11i heeft een gebruikersinterface dat eruit ziet als een Internet-portaal en is aan te passen aan gebruikerswensen. Daarnaast biedt het betere ondersteuning voor het draaien van grote installaties. Dat maakt het volgens Oracle mogelijk de software centraal op een grote server te draaien, om de beheerkosten te drukken. Oracle hamert met zijn Internet-software op het kostenaspect. Ook het gebruik van een standaardbrowser, in plaats van client-software op de bureaumachine, drukt de beheerkosten.
De nieuwe crm-software verschijnt in mei en bestaat uit 35 modules, waaronder elektronische handel. Oracle wil een grote rol te spelen op de snelstgroeiende softwaremarkt. Waren twee jaar geleden nog 25 medewerkers bezig met crm, momenteel zijn 650 ontwikkelaars toegewezen aan frontoffice, bijna eenderde van de totale ontwikkelafdeling.
Naast de integratie van CRM 3i met de eigen erp-software, biedt Oracle tevens een koppeling naar de R/3-software van SAP. Vanaf volgende maand is het mogelijk veertig Bapi’s (SAP’s applicatie interfaces) aan te sluiten op CRM 3i. Integratie met andere softwareproducten moeten in de toekomst lopen via Java-berichten en XML-interfaces (eXtended Markup Language).