Toekomstige ontwikkelingen in de telecommunicatiebranche vallen niet te voorspellen. De veranderingen zijn uniek in complexiteit en onzekerheid. Dit is de voornaamste conclusie van het rapport The 21st century communications company van Deloitte Consulting en The Economist Intelligence Unit (EIU).
De auteurs beschrijven vier mogelijke scenario’s.
De onvoorspelbaarheid van de telecommarkt komt vooral door de liberalisatie. De monopolistische fundamenten maken plaats voor een vrije markt. Daarnaast veranderen de gebruikersbehoeften en zijn er nieuwe technieken. Strategische planning is moeilijk, doch onmisbaar, zo concluderen de onderzoekers.
De auteurs hielden vijftig interviews met grote telecomaanbieders. Vervolgens bogen 150 strategen uit de telecommarkt zich over de marktontwikkelingen. Daar kwamen vier scenario’s uit: ‘de monopolist wint’, ‘schaalvergroting’, ‘specialisatie’ en ‘revolutie door draadloos en data’.
In het eerste script blijven de ex-monopolisten dominant. De nieuwe concurrenten kunnen minder rap snelle toegang tot het netwerk aanleggen dan voorspeld. Bovendien blijven veel klanten trouw aan de grootmachten. Het tweede scenario veronderstelt dat groter beter is. Dit concept is dubieus in de complexe industrie, waarbij omvang economische nadeel kan betekenen. Het script waarin specialisaties doorslaggevend zijn, heeft meer aanhang. "Dit is het efficiëntste antwoord op de marktomstandigheden", aldus het rapport. Sommigen menen dat dit scenario de snelheid van de veranderingen onderschat. Deze strategen denken dat de datatechnologie een nieuwe industrie creëert, die traditionele bedrijven doet wankelen. Ook zien velen van hen mobiele communicatie als winnaar. Verder bedreigt de doorbraak van de kabel als infrastructuur voor telecommunicatie de positie van de traditionele bedrijven.
De gebruikelijke manier om een strategie te formuleren, zijn volgens Deloitte en EIU niet toereikend voor de telecommarkt. Een combinatie van de traditionele hulpmiddelen en nieuwe inzichten is nodig. Bedrijven moeten hun strategie testen en aanpassen aan meerdere toekomstscenario’s. Om de flexibiliteit te vergroten, moeten ze aanwijzingen voor veranderingen op de markt identificeren. Deze flexibiliteit is te bereiken door een organisatie op te zetten die strategisch kan denken.