Het klimaat voor elektronische commercie in Europa is totaal verschillend van dat in de Verenigde Staten. De situatie is bijna onvergelijkbaar. Alexander Drobik, research director bij Gartner Group, concludeert dat Amerikaanse ondernemingen het veel gemakkelijker hebben dan hun Europese concurrenten.
Hij zegt dit tijdens een congres over elektronische commercie en Internet, dat van 23 tot en met 25 februari in Amsterdam plaatsvindt.
Amerikaanse pioniers op gebied van e-commercie hebben gemakkelijk toegang tot de kapitaalmarkt. Vooral verstrekkers van risicokapitaal zijn dol op dergelijke starters. Ook de beurswaarde van Amerikaanse ondernemingen is vele malen hoger dan die van hun Europese tegenhangers. Drobik noemt het voorbeeld van Verisign, Baltimore en Entrust, alle makers van encryptiesoftware. Hoewel producten, marketing en omzet van het Ierse Baltimore en zijn Amerikaanse concurrenten vrijwel identiek zijn, is de beurswaarde van de Europese onderneming eenvijfde van die van de andere bedrijven.
Bovendien zitten Amerikaanse ondernemingen op het gebied van e-commercie dichter op technologische ontwikkelingen. Ook zijn de kosten van telecommunicatie door de deregulering in de VS veel lager. Vervolgens bestaat er een mentaliteitsverschil. Amerikanen zijn sneller enthousiast en gaan meteen tot actie over. Europese ondernemers zijn afwachtend. Verder biedt de VS een enorme markt, terwijl de Europese markt sterk gefragmenteerd is. Vooral bij de verkoop van goederen en diensten aan de consument hebben Amerikaanse ondernemingen het gemakkelijker.
Een discussiepunt tijdens het congres is of de verwachtingen van e-commercie overspannen zijn. Veel experts menen dat dat nu zo is. Op de langere termijn onderschat men de gevolgen van e-commercie juist weer, aldus Carol Rozwell. Volgens deze onderzoekster van Gartner Group zijn er veel meer succesvolle ondernemingen op dit gebied dan officieel naar buiten komt. Met elektronisch zakendoen zijn vooral grote kostenbesparingen mogelijk, zo stelt Rozwell. Veel ondernemingen hangen die uit concurrentie-overwegingen niet aan de grote klok.