Het Amerikaanse bedrijf Skycache is de Europese markt opgegaan met zijn satelliet-uitzenddienst voor Internet-gegevens. "Wij bieden in wezen data-uitzendingen voor aanbieders van Internet-toegang (isp’s).
Dat scheelt hoge kosten voor het cachen van gegevens via hun huidige netwerkverbindingen", vat vice-president Steven Sweeney kort samen.
Skycache wil isp’s voorzien van cache-bestanden die veel opgevraagde gegevens bevatten, waaronder websites en nieuwsgroepen. Dit doet het bedrijf door data via satellietverbindingen te versturen naar een speciale cache-computer die het installeert bij zijn klanten. "Daarbij combineren wij twee caching-technieken; reagerend, op van tevoren al veelgevraagde data, en voorspellend, op basis van grote evenementen en trends. Dat werkt statistisch gezien beter dan het gewoon ruw cachen van zoveel mogelijk data", stelt Sweeney. "Gemiddeld hebben providers 20 procent van alle opgevraagde gegevens in hun cache zitten. Wij kunnen dat opvoeren naar 40 procent."
"Dat doen wij voor een vast bedrag", benadrukt de Skycache-topman. "Bij traditionele caching-systemen komt al het dataverkeer ook via de gewone verbinding met de Internet-backbone, terwijl wij onze ‘uitzendingen’ juist zonder belasting voor die drukke en dure lijnen verzorgen." Het in de VS al behoorlijk succesvolle Skycache koestert hoge verwachtingen voor zijn marktexpansie. In het eerste kwartaal van dit jaar komt het bedrijf ook met diverse gespecialiseerde diensten.