Nieuwe informatie- en communicatietechnologieën mislukken vaak omdat men teveel uitgaat van de technologie. Tot deze conclusie komt Lidwien van de Wijngaert in haar promotieonderzoek Matching Media, Information need and new media choice.
Vandaag promoveert Van de Wijngaert op dit onderzoek, waarin zij een methode presenteert die een directe relatie legt tussen de informatiebehoefte en het gebruik van nieuwe media. Van de Wijngaert verrichtte het onderzoek in opdracht van het Telematica instituut.
Uit het onderzoek blijkt dat de aard van de informatiebehoefte veel bepalender is voor mediakeuze dan bijvoorbeeld verschillen tussen gebruikers. Zij onderscheidt een aantal kenmerken bij informatiebehoefte: veranderlijke informatie (nieuws) versus informatie die nauwelijks verandert (telefoongids), uniekheid (dagelijkse vraag of eenmalig), interactiviteit (communicatie/transactie) en context (thuis, mobiel).
Het succes van nieuwe media is volgens Van Wijngaert afhankelijk vande juiste match tussen gebruiker, behoefte in context en technologie. De informatiebehoefte blijkt daarin het meest bepalend.