De divisie Particulieren van verzekeraar Aegon gaat zijn nieuwe systemen bouwen met Nat Star, een ontwikkelomgeving van Nat Systems. Het eerste systeem, een callcenter-applicatie, is reeds operationeel.
De divisie Particulieren gebruikt deze technologie om stapsgewijs over te gaan van monolithische systemen naar systeemontwikkeling op basis van componenten. Het ontwikkelgereedschap wordt naast nieuwbouw ook gebruikt voor het aanpassen aan bestaande systemen.
Uiteindelijk wil Aegon toe naar een aanpak op basis van componenten. "We vertrekken vanuit de bestaande situatie. Eventueel passen we de nieuwe informatiebehoefte in de infrastructuur in."
Het eerste project, het bouwen van een callcenter-systeem, ging in april 1998 van start. Medewerkers van de betreffende afdeling hebben via een grafische gebruikersinterface toegang tot het dossier van de klant. Voor het ophalen van polisgegevens is het systeem gekoppeld aan bestaande mainframe-applicaties. Relatiegegevens, die met het nieuwe systeem worden verzameld, staan op een aparte Windows NT-server. Inmiddels is de applicatie operationeel en wordt het op twintig werkplekken door tachtig medewerkers gebruikt.
Ook Internet speelt een rol in de toekomstplannen van Aegon Particulieren. De verzekeraar denkt aan een applicatie waarmee tussenpersonen via Internet de voortgang van schadegevallen kunnen volgen. "We wachten eerst nog even de eerste ervaringen af die we met het callcenter-systeem opdoen, voordat we daarmee beginnen", aldus Otten.