Origin heeft problemen om zijn mensen bij opdrachtgevers te detacheren. Het bedrijf heeft tussen de drie- en vierhonderd werknemers in de wachtkamer moeten zetten. Reden is dat de kwaliteiten van de mensen vaak niet aansluiten op de veranderende vraag van de afnemers. Ook andere bedrijven kennen deze problemen.
Bestuurder Ans van Uffelen van FNV heeft de problematiek bij Origin aangekaart. "Er zaten vierhonderd automatiseerders op de reservebank. Origin had daarnaast evenzoveel mensen ingehuurd. Dat kan gebeuren, maar in deze omvang is sprake van een alarmerende situatie", aldus Van Uffelen. Volgens haar liep een aantal euro-projecten af en kon Origin de vrijgekomen mensen niet inzetten voor andere opdrachten. "Vraag en aanbod zijn niet op elkaar afgestemd. Origin verlegt zijn activiteiten steeds meer naar e-commerce en Internet. Werknemers moeten hiervoor worden bijgeschoold." Zij meent dat bedrijven een beleid op moeten zetten, waarbij ze nagaan hoe lang werknemers nog op een bepaald project zitten en welke scholing nodig is voor volgende opdrachten.