Exact wil voor klanten die kampen met mislukte automatiseringsprojecten een fonds vormen om tegemoet te komen in kosten die daardoor ontstaan. Dit fonds zou een vergelijkbare functie kunnen krijgen als het garantiefonds in de reisbranche.
Het idee van een fonds leeft al langer bij Exact. Enkele jaren geleden heeft de directie de dealers al eens gepolst, maar dat leverde niets op. Dealers hebben nogal eens te maken met ontevreden klanten. De oorzaak van de problemen is niet altijd makkelijk aan te wijzen. Komt het tot een rechtszaak, dan is de dealer tot nu toe altijd aansprakelijk gesteld.
Eigenlijk vindt Exact dat dealers zelf voorzieningen moeten treffen voor dit soort gevallen. De dealer krijgt een forse marge op het pakket, aldus Exact. Daarin is het risico verdisconteerd dat hij in sommige gevallen meer tijd kwijt is aan het pakket dan in andere gevallen. Bij een bepaalde klant moet hij misschien drie keer meer uitgeven dan hij verdient, maar daar kan hij bij de andere klanten die hij heeft voor sparen. "Als je die verantwoordelijkheid bij de dealer kunt leggen, en erop kunt rekenen dat deze elke keer 5 of 10 procent van zijn marge reserveert om de incidentele klappen op te vangen, is er niets aan de hand", stelt de Exact-directie.
Omdat niet alle dealers zo redeneren, is het de overweging waard een schadefonds in te stellen. De consequentie zou zijn dat vaste implementatieprocedures gevolgd moeten worden. Ook dat zal op weerstand stuiten bij de dealers, zo verwacht de Exact-directie.
Fenit laat bij monde van woordvoerder Machiel de Rooij weten dat elk initiatief dat leidt tot het beter bedienen van klanten het imago van de IT-sector ten goede komt. "Daar zijn wij dus simpelweg voorstander van. Echter, Fenit vindt dat schaderegelingen onderdeel moeten zijn van een breder pakket maatregelen. Een eerste stap is een koepel waar dealers lid van zijn. Je kunt hierbinnen dan tevens afspraken maken over bijvoorbeeld gedragsregels. Nadeel van dit marktsegment is dat het zo diffuus is. Vandaar dat het mij niet verbaast dat eerdere initiatieven tot dusver tot niets hebben geleid." Verder zijn Fenit-leden voornamelijk hardware- en softwareleveranciers. Pas als dealers zich organiseren in een belangenvereniging, kan Fenit een partij worden in deze discussie.