Macropolis wordt de ‘shopping mall’ binnen de nieuwe ‘portal site’ van Microsoft in Nederland (http://www.msn.nl). Via Macropolis zijn de websites van ruim vijfduizend aanbieders te vinden.
Dit gebeurt via ruim twintig interessegebieden. Te onderscheiden zijn tientallen productcategorieën en honderden productlijnen. Het aantal specifieke links naar websites bedraagt inmiddels meer dan twintigduizend.
Macropolis was aanvankelijk een virtueel winkelcentrum op CD-rom in de vorm van een stad. De gebruiker kon virtueel allerlei winkels bezoeken. Dit concept, bedoeld als tussenstap naar winkelen via de kabel, sloeg niet aan. Eén van de zwakke punten was dat het tamelijk lang duurde voordat de consument een specifiek product had gevonden.
Het nieuwe Macropolis toont dat van die fout geleerd is. Via een productnaam vindt de – verbeterde – zoekmachine alle winkels die dat product in hun assortiment hebben. Een team van medewerkers actualiseert Macropolis dagelijks. De organisatie in Den Bosch heeft inmiddels dertig mensen in dienst.
Het Nederlandse MSN-portaal (Microsoft Network), waarvan Macropolis deel uitmaakt, biedt vooral nieuws, diensten en amusement.de Volkskrant, VNU en Wegener leveren dagelijks nieuws aan. Bezoekers kunnen persoonlijke voorkeuren aangeven, waarna ze alleen berichten te zien krijgen die hen interesseren.