De Nederlandse PC-markt zal van 1998 tot 2002 met gemiddeld zo’n 2,3 procent per jaar toenemen. Het voortgaande prijsverval, met name aan de onderkant, is hier debet aan.
Ron Scharis, research manager IDC Benelux, presenteerde deze cijfers tijdens de IDC Briefing ‘Bridging the Millennium’. De gegevens zijn afkomstig van een recent onderzoek onder Nederlandse IT-managers.
Merkbaar in de markt wordt dat Intel af wil van oude voorraden Pentium II processoren. In de laagste prijssegmenten woedt bovendien een slag met AMD. Beide factoren zullen dit jaar tot een sterk prijsverval leiden. De in Nederland nog licht stijgende verkoopaantallen wegen daar niet tegen op.
Veel gezonder is de marktsituatie bij de servers. Tot 2002 valt daar nog een omzetstijging van 10,2 procent te verwachten, zo blijkt uit de enquête.
IDC verwacht dat het aandeel van de directe PC-verkoop in de markt constant blijft. De directe verkoopkanalen hebben ongeveer een kwart van de markt in handen. Onderscheiden worden ‘direct marketing’ (klant komt naar leverancier), ‘direct sales’ (leverancier komt naar klant) en ‘vendor stores’, zoals Vobis. Deze laatste categorie krijgt het moeilijk, aldus het onderzoek.
Directe marketing, waaronder verkoop via Internet door de fabrikant zelf, zal veel belangrijker worden. In 2003 zal meer dan de helft van de directe verkoop op deze manier verlopen.